Voor relevantie geen gekunsteld diner nodig

PG_logo-beeldmerk

‘Verbondscampagne slaat plank volledig mis’

Romantisch diner

Voor relevantie geen gekunsteld diner nodig

AMplus vroeg drie merk- en reclame-experts wat ze vinden van de nieuwe campagne van het Verbond van Verzekeraars. Hun oordelen liegen er niet om. “Een gemiste kans”, zegt Arjan Kapteijns. “Een schrale vertoning”, zegt Peter van Steensel.

Op televisie draait momenteel de commercial over een etentje dat zonder verzekering heel wat minder romantisch uitpakt: een stel zit gewapend met brandblusser aan de dis, wanneer de sprinklers bij het aansteken van de kaars beginnen te sproeien. Fijn dat we verzekerd zijn, toch? Op de radio gaat het Verbond vooral in op de feiten. Daarin komt onder meer aan de orde dat verzekeraars dagelijks € 190 mln uitkeren. Peter van Steensel partner bij adviesbureau Positioneringsgroep dat ondersteunt bij merkvraagstukken oordeelt: “Vooropgesteld dat het Verbond van Verzekeraars zichzelf bijna een Olympische opdracht heeft opgelegd door haar huidige imago te willen verbeteren, is de tv commercial ‘romantisch diner’ een schrale vertoning.

Deze over de top uitgevoerde commercial zal geen impact hebben in de gewenste beeldvorming van de maatschappelijke rol die verzekeren speelt.” Het enige dat telt is het bieden van relevantie. Dat is de belangrijkste les. Natuurlijk is de poging met de tv commercial ‘romantisch diner’ te verdedigen vanuit oogpunt van relevantie. Het zou er zeker minder romantisch aan toe gaan als we niet verzekerd zouden zijn. Maar de keuze van deze setting raakt de essentie van de relevantie van verzekeren niet. De essentie van verzekeren raakt de werkelijke drijfveren van mensen, namelijk veiligheid en een beschermd gevoel.

Lees het volledige artikel op: http://amweb.nl/-/-verbondscampagne-slaat-plank-volledig-mis-

Naar Actueel overzicht