Nederlander verkoopt ons land slecht

PG_logo-beeldmerk

Positioneringsgroep onderzoekt identiteit en imago van Nederland

Onderzoek NL

Nederlander verkoopt ons land slecht

Het merendeel van de Nederlanders voelt zich sterk verbonden met Nederland (69%). We zouden vrienden en familie niet aanraden om hier te gaan wonen, werken en leven. Met een negatieve Net Promoter Score (NPS) van -14 verkopen we ons land slecht aan anderen. Dit blijkt uit recent onderzoek dat Positioneringsgroep in samenwerking met het marktonderzoeksbureau DirectResearch heeft uitgevoerd. Maar liefst dertig procent van de Nederlanders geeft ons land een aanbevelingscijfer van een 6 of lager. Hoger opgeleiden zijn met een NPS van 3 de beste promotors van ons land. Deze score moeten we echter wel in perspectief plaatsen.
Nederlanders zijn nuchter en niet zo uitgesproken: de ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’-mentaliteit. Negens en tienen zullen we dan ook niet zo snel geven. Maar het feit dat een derde van de Nederlanders ons land niet hoger kwalificeert dan een 6, is op zijn minst verontrustend te noemen. De representatieve steekproef onder 1000 Nederlanders toont een groot verschil tussen wie de Nederlander is als persoon en hoe we tegen ons land aankijken.

Lees meer in het volledige onderzoeksrapport

Naar Actueel overzicht