De noodzaak van tuinieren

PG_logo-beeldmerk

Terug naar de kern en van hieruit groei realiseren

De noodzaak van tuinieren

De noodzaak van tuinieren

Onze aandacht werd getrokken door het Elsevier nummer van 18 januari 2014. Hierin staat een artikel over de ‘harde keuzes’ die Timo Hoogeboom (directeur van HAK) maakte om groei te kunnen realiseren voor het oer-Hollandse merk. Die harde keuzes hadden alles te maken met een halvering van het aantal producten. Bij veel opdrachtgevers constateren wij een situatie waarin wildgroei is ontstaan in het product portfolio. En waarin wij worden gevraagd te ondersteunen in het ‘snoeiproces’.

Bij portfolio rationalisaties gebruiken we de metafoor van tuinieren: om je tuin gezond en rijk bloeiend te houden, is het noodzakelijk om één keer in de zoveel tijd te snoeien. Zo krijgen de mooie bloemen en planten weer ruimte om te groeien. Met andere woorden: terug naar de kern en van daaruit groei realiseren. Belangrijk daarbij is het om de hero producten/diensten, ofwel runners van het merk te benoemen.

De oerbron waaraan een merk zijn of haar bestaansrecht ontleend. De blauwe pot van Nivea, de wegenwacht van ANWB, de Singapore girl van Singapores Airlines, de Old Dutch omafiets van Batavus.

Buddha to Buddha (in de kern een sieradenmerk met grove zilveren armbanden) hebben wij, na een volledig merkpositioneringstraject, ondersteund op het gebied van SKU rationalisatie. We zijn daarvoor afgereisd naar Bali – alwaar de productie van de sieraden plaats vindt – om de SKU problematiek te aanschouwen en van daaruit te komen tot een plan voor rationalisatie.

Lees hier het volledige artikel uit de Elsevier

Naar Actueel overzicht